
Utrechtse vormen van Joost Gijzel
Utrechtse maker in de spotlight: creatief ondernemer en designer Joost Gijzel (red. Studio Joost Gijzel). Geïnspireerd door Utrecht ontwerpt hij producten vóór Utrecht. “Utrechters hebben een sterke band met hun stad, dus is er een grote vraag naar Utrechtse producten. Daar speel ik op in met mijn designs.” Duurzame designs met een functie, geproduceerd in samenwerking met lokale ondernemers. Met in de hoofdrol Utrechtse vormen.
“Gebruiksvoorwerpen vind ik het leukste om te maken. ‘Form follows function: daar komen de meest verrassende designs uit. Zoals mijn Domvaas en Domlamp: de vorm is ontstaan door de functie maar ook leuk om te zien. Zo ontstaan er duurzame producten: leuk én functioneel.” Zo heeft hij de voorganger van de Domvaas, de ‘Domtoren Sandmarks’, vorig jaar zomer verzonnen voor zijn kleine nichtje, in de zandbak. “Ik dacht, hoe leuk als er een mal zou zijn waarmee je zelf een Domtoren kan bouwen in de zandbak! Het is educatief speelgoed, een kind maakt op speelse wijze kennis met een stukje architectuur en geschiedenis.”
En waarom die keuze voor de Dom? Joost kijkt vanaf zijn huis op de Ganzenmarkt elke dag uit op de Dom en is een geboren en getogen Utrechter. “De stad zie ik als mijn proeftuin, met een onuitputtelijke bron van historie en mooie verhalen. Waar ik mijn inspiratie vandaan haal kan heel divers zijn. Soms ontstaat inspiratie vanuit een vraag van een winkelier bijvoorbeeld, die een cadeautje zoekt voor wanneer iemand een nieuw huis heeft gekocht in Utrecht of een bepaalde wijk. Dan ga ik aan.” En Joost benadrukt nog eens: “Ik wil de souvenirwereld een nieuwe impuls geven. Ik probeer duurzame souvenirs te verzinnen, geen weggooi-artikelen uit China. Het plastic dat ik gebruik is op basis van maïszetmeel. Lokale en duurzame producten worden hopelijk de nieuwe norm.”
Zo laat hij zijn designs tot leven komen bij de Utrechtse bedrijven BAMkeramiek (zie foto) en Buro Ruig. “Om met lokale bedrijven te mogen werken is echt een voorrecht. Een ontwerper heeft de ideeën, maar nooit alle kennis en kunde in huis. Je bent overgeleverd aan een goede samenwerking met een partij die iets voor jou kan maken.”
Naast deze vruchtbare samenwerkingen, is de feedback van zijn crowd ook ontzettend belangrijk en zelfs doorslaggevend voor zijn werk. “Ook al ben ik soms heel erg enthousiast over een concept, als anderen er niet op aanslaan, stop ik er ook gelijk weer mee. ‘Kill your darlings’ noemen ze dat ook wel.”
Zijn tip voor (jonge) ontwerpers: “Laat het op tijd aan kritische mensen om je heen zien, zodat je op tijd kunt stoppen in plaats van doorgaan. Iedereen begint als eigenwijze ontwerper, maar je moet heel erg tegen de deur durven lopen of je openstellen voor kritiek.”
De producten van Joost zijn perfect om je huis wat meer sfeer te geven in deze donkere maanden. Bestel ze online of bekijk ze van dichtbij in de VVV-winkel!